FAZENDA GHOUMA  Ghouma, Líbano - 2002 -

GHOUMA FARM HOUSE

fotógrafo / photographer: CRISTIANO MASCARO

 

maquete / model: WALTER SIDNEY

 

fotógrafo maquete / model photographer: RÔMULO FIALDINI

Já no briefing, nosso cliente se definiu um homem “muito convencional”, statement que conduziu nossas opções arquitetônicas, visto que pretendíamos vestir a família com esta morada, situada na aldeia de Ghouma, ao norte de Biblos, no Líbano.

Após passar alguns dias in situ, encantada com a diversidade cultural, decidi explorá-la, homenageando o modo de construir tradicional e os vários povos que deixaram sua marca na região

Cravada na montanha, a casa se desenvolve em três andares, que resultam em dois pátios sobre lajes. 

As linhas dos muros de pedras catadas, empilhadas ao longo das curvas de nível, para definição de terraços agrícolas - jall, em árabe -, orientaram sua implantação.

O nível do kabou - abrigo para cabras construído com pedras locais não calafetadas, chão de terra e laje de barro com madeira - estabeleceu o ponto referencial, mas observando distância suficiente, que preservasse sua majestade.

Apesar de ter quase 1500 m² de construção, a casa apresenta somente duas fachadas, devido à forma de sua implantação, com respeito à montanha.

As plantas percorrem a encosta, resultando, no primeiro nível, as áreas de acesso e serviços; no seguinte, as áreas de convívio e dormitórios da família, e, por último, a ala para convidados.

Cada piso projeta sobre o inferior um pátio externo - herança fenícia - circundado por diwans, na forma de muretas periféricas. Esses pátios revelam as áreas externas e flertam com os vales ao norte, leste e oeste, expondo conventos, terraços agrícolas, pastos de cabras etc. Nos pergolados propostos para sombrear os pátios, buscamos inspiração das construções da planície da Beckaa, região de floresta, e o uso frequente de pau roliço.

A passagem dos franceses, tão influentes na arquitetura das casas libanesas do início do século XX, está representada pela telha francesa, de barro vermelho, utilizada na última cobertura. As colunatas superdimensionadas da galeria externa, resultante da projeção dessa cobertura, homenageia de forma singela os romanos, que também ali estiveram, há muito tempo, deixando marcas arquitetônicas espetaculares, entre elas, as ruínas de Baalbeck.

 

 

Promptly on our first meeting, the client defined himself as “very conventional”, setting the tone to our architectural options since we were to dress his family with this dwelling located in the Ghouma village north of Biblos in Lebanon.

After spending a few days on site I became delighted with the cultural diversity and decided to further explore it by paying a tribute to the traditional construction methods and the many people that left their marks onto this area.

Engraved into the mountains, the house develops into three floors delivering two on slab patios.

The outline of the stone fetched walls stacked along the contour lines define and orient the agricultural terraces - referred to in Arabic as jall.

The kabou - goat shelter built with non-caulked stones, earthen floor and a wood and clay slab - was used as a reference point. However, in order to preserve its majesty, a respectful distance from it was established.

In respect to the surrounding mountains, the house was placed onto the site in such a way that despite its 1500m2 of built area, it offers only two facades.

Defined by the vegetation running along the hillside, the first floor level contains the access and service areas; the following level contains the social areas and family bedrooms and on the last floor the guest area.

Each floor level gifts the lower one with an outdoor patio - Phoenician heritage - outlined by diwans in the shape of peripheral walls. These patios reveal the external areas and flirt with the northern, eastern and westerns valleys, showcasing convents, agricultural terraces, goat pastures, etc. The proposed pergola used to shade the patios was inspired on the round stick construction style found in the forest area of the Bekaan planes.

The Lebanese residential architecture of the 20th Century received much influence from the brief presence of the French and such architectural characteristic is represented by the red clay roof tiles chosen for the upper roof. The over-dimensioned colonnade pays a subtle homage to the passing of the Romans a very long time ago, leaving behind spectacular architectural marks, amongst them, the Baalbek ruins.